Ο καφές στην Κορέα...Από τα Dabang του χθες, στις θεματικές καφετέριες του σήμερα
Ο καφές στην Κορέα...Από τα Dabang του χθες, στις θεματικές καφετέριες του σήμερα
source Shutterstock |
Ο καφές αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά και ιδιαιτέρως αρεστά ροφήματα,που μας συντροφεύει το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας. Όμως, το ταξίδι της διάδοσης του σε όλο τον κόσμο είχε ήδη ξεκινήσει από τους προηγούμενους αιώνες. Καθώς περνούσε ο καιρός, η φήμη του καφέ εξαπλωνόταν και αρκετές χώρες δημιούργησαν τον δικό τους καφέ και τον δικό τους πολιτισμό καφέ, που συναντάμε μέχρι και σήμερα.
Για την Κορέα, όμως, η ιστορία του καφέ ξεκίνησε πιο αργά σε σχέση με άλλες χώρες, αφού ο καφές έφτασε εκεί περίπου στα τέλη του 18ου με αρχές του 19ου αιώνα. Μάλιστα λέγεται, πως η Antoinette Sontag, αδελφή της γυναίκας ενός Ρώσου πρεσβευτή, προσέφερε καφέ στον Αυτοκράτορα Gojong. Έτσι, το 1896 ο Αυτοκράτορας Gojong ήταν ο πρώτος άνθρωπος στην Κορέα, που δοκίμασε αυτό το μέχρι τότε άγνωστο για αυτούς ρόφημα.
Ο πολιτισμός του καφέ στην Κορέα δεν έχει αναπτυχθεί τόσο πολύ σε βάθος χρόνου και δεν είναι ευρέως διαδεδομένός, έχει όμως να μας διηγηθεί μια μοναδική εμπειρία.
Τα Dabang στην Κορέα
source Koreaby Me |
Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν οι πρώτες παραδοσιακές κορεάτικες καφετέριες, που ονομάζονταν Dabang. Αυτή η λέξη προέρχεται ετυμολογικά από τον κινέζικο χαρακτήρα 茶, που διαβάζεται Da και σημαίνει τσάι και από την κορεάτικη λέξη 방, που διαβάζεται Bang και σημαίνει δωμάτιο. Έτσι καταλαβαίνουμε, πως πρόκειται για τους χώρους συνάθροισης, όπου σερβίρονταν τσάι, καφές και άλλα μη αλκοολούχα ποτά.
Το πρώτο Dabang χτίστηκε στο ξενοδοχείο Sontag στη Σεούλ το 1902. Στη συνέχεια Dabang εμφανίστηκαν και σε άλλα σημεία στην Σεούλ, όπως στο Myeong-Dong, από όπου το 1927 ξεκίνησε μια νέα μορφή Dabang, η οποία εξαπλώθηκε σε άλλα κεντρικά σημεία της Σεούλ, το Jongno και Chungmuro.
Αρχικά, στα Dabang πήγαιναν κυρίως η βασιλική οικογένεια καθώς και άνθρωποι με κάποιο υψηλό αξίωμα, ενώ, αργότερα άρχισαν να χρησιμοποιούνται και ως χώροι συναντήσεων από πολιτικούς, διανοούμενους, καλλιτέχνες και επιχειρηματίες. Αυτός ο δυτικός τρόπος ζωής, που βίωναν μέσα στα Dabang, ήταν μια μοναδική εμπειρία για αυτούς και γοητεύονταν από αυτόν, καθώς, για πρώτη φορά, μπορούσαν να φάνε το γλυκό τους χρησιμοποιώντας πιρούνι αντί ξυλάκια, που χρησιμοποιούν για το φαγητό, και να πιούν τον καφέ τους σε φλιτζάνι και όχι σε γαβάθα, από όπου έπιναν το ζουμί σούπας.
Στα μέσα του 1900, τα Dabang εξακολουθούσαν να λειτουργούν σαν χώροι συνάντησης παρά σαν χώροι, στους οποίους οι άνθρωποι μπορούσαν απλά να πιούν καφέ. Ωστόσο, αυτή η συνήθεια δεν είχε αλλάξει ακόμα, καθώς τα Dabang δεν είχαν ανοίξει ακόμα τις πόρτες τους στον απλό λαό, που λόγω της υψηλής τιμής του καφέ, δεν μπορούσαν να το αντέξουν οικονομικά. Βέβαια, σε σύγκριση με την εποχή της δυναστείας Joseon, οι ευγενείς και οι άνθρωποι με αξιώματα συνήθιζαν να κάνουν τις συναντήσεις τους σε οίκους των Kisaengs, ενώ ο απλοί άνθρωποι πήγαιναν στα Jumaks, όπου συζητούσαν για την καθημερινή τους ζωή και την πολιτική. Τα Dabang, όμως, ήταν κέντρα συζητήσεων για την πολιτική, την οικονομία, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, τις τέχνες και τη θρησκεία και μετείχαν άνθρωποι, που ασκούσαν διαφορετικά επαγγέλματα. Αυτό δημιούργησε ανησυχίες στην Κορεάτικη Κυβέρνηση, η οποία περιόρισε αυστηρά την επίσκεψη στα Dabang. Συνεπώς, οι καφετέριες στην Κορεά τη δεκαετία του 1950 θύμιζαν αρκετά τα Παριζιάνικα καφέ του 17ου αιώνα, όταν η αστυνομία τότε επέβλεπε αυστηρά αυτούς τους χώρους λόγω της λειτουργίας τους ως κοινωνικός θεσμός.
Οι αλλαγές στο περιβάλλον των Dabang
Ο χαρακτήρας των Dabang άρχισε να αλλάζει από τη δεκαετία του 1960 και μετά, όταν η μεσαία τάξη ξεκίνησε να πηγαίνει σε Dabang. Επίσης, μια άλλη αλλαγή ήταν, πως, ενώ στην αρχή τα Dabang ήταν αποκλειστικά και μόνο χώρους ενηλίκων, έγινε γνωστό σημείο για ραντεβού και συναντήσεις νεαρών ανδρών και γυναικών. Η αμέσως επόμενη αλλαγή, που συνέβη στο περιβάλλον των Dabang ήρθε το 1970. Τότε για πρώτη φορά έκανε την εμφάνιση του το πρώτο θεματικό Dabang. Ήταν το πρώτο μουσικό Dabang, στο οποίο ο DJ με βάση τις μουσικές προτιμήσεις των πελατών του Dabang έπαιζε μουσική για αυτούς. Αυτού του είδους Dabang ήταν κυρίως χώρος συνάντησης φοιτητών, όπου ένιωθαν ελεύθεροι να εκφράσουν ανοιχτά τις πολιτικές απόψεις τους. Το 1980 παρατηρήθηκε ένα κλίμα ανταγωνισμού μεταξύ των Dabang, το οποίο και εντάθηκε. Οι ιδιοκτήτες τους άρχισαν να τα διακοσμούν με έντονα και διακριτά στολίδια, όπως φωτάκια, αλλά και με εσωτερικούς καταρράχτες, έτσι ώστε να τραβήξουν όσο το δυνατόν περισσότερα βλέμματα. Πέρα από τις αλλαγές στο χώρο, έγιναν αλλαγές και στο μενού. Έτσι, ο νέος τύπος καταστημάτων καφέ, που έκαναν την εμφάνιση τους, ονομάστηκαν cafés, για να ξεχωρίσουν από τα παλιά παραδοσιακά Dabang, και εστίασαν στο να διαφοροποιήσουν το μενού τους προσθέτοντας και άλλα είδη καφέ αντί να περιλαμβάνουν παραδοσιακό τσάι και σόδα. Την δεκαετία του 1990 παρατηρήθηκε μια καινουρία τάση. Οι άνθρωποι άρχισαν να προτιμούν καφετέριες με προσεγμένη αισθητική χώρου και με επαγγελματισμό στην ετοιμασία του καφέ. Τότε σημειώθηκε η μεγαλύτερη αλλαγή στην ιστορία του καφέ της Κορέας. Συγκεκριμένα, το 1999 το πρώτο κατάστημα καφέ ξένης αλυσίδας, Starbucks, άνοιξε στην περιοχή Sinchon. Με την είσοδο των Starbucks στην Κορέα παρουσίαστηκαν καινούριες συνήθειες, που διέφεραν με την μέχρι τότε πραγματικότητα, που έχουν παραμείνει μέχρι και σήμερα. Πλέον οι άνθρωποι πηγαίνουν, παραγγέλνουν, παίρνουν για πακέτο τον καφέ τους και φεύγουν, έχουν τη δυνατότητα να αυτοεξυπηρετηθούν χωρίς να χρειάζεται να τους σερβίρουν τον καφέ, αλλά και να πάνε να πιούν τον καφέ τους εκεί μόνοι τους είτε για να διαβάσουν ένα βιβλίο ή για να διαβάσουν για το σχολείο ή το πανεπιστήμιο.
Ωστόσο, από τότε όλο και περισσότερες ξένες αλυσίδες καταστημάτων καφέ με εξαιρετική ποιότητα καφέ και ατμόσφαιρα έκαναν την είσοδο τους στην αγορά, και, όλο και περισσότερες τοπικές αλυσίδες, αλλά και μικρές επιχειρήσεις καφέ με τα δικά τους ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ξεπρόβαλαν.
Οι διάφοροι τύποι κορεάτικων καφετεριών που εμφανίστηκαν
Minto
Η καφετέρια Minto ιδρύθηκε από τον Seungryong Ji το 1993. Ο ίδιος παρατήρησε, πως, όταν παρέμενε σε μια καφετέρια για αρκετή ώρα έχοντας παραγγείλει μόνο έναν καφέ, ο ιδιοκτήτης της καφετέριας τον κοιτούσε με επικριτικό βλέμμα. Έτσι αποφάσισε να εδραιώσει έναν τύπο καφετέριας με ζεστή ατμόσφαιρα, όπου οι πελάτες θα μπορούν να κάθονται με την άνεση τους για αρκετή ώρα ανεξάρτητα με το τι έχουν παραγγείλει. Σήμερα υπάρχουν 16 καφετέριες Mintο στην Κορέα. Όλες οι καφετέριες Minto λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Ο κάθε πελάτης καλείται στην είσοδο να επιλέξει το πακέτο της εξυπηρέτησης του, δηλαδή εάν θα παραγγείλει τουλάχιστον ένα ρόφημα ή εάν θα πληρώσει για μία φορά ένα ποσό, με το οποίο θα μπορεί να πάρει καφέ, τσάι, αναψυκτικό, νούντλς σε κυπελάκι ή κομμάτι ψωμί. Οι πελάτες που έχουν προτιμήσει τη δεύτερη επιλογή, μπορούν να παραμείνουν για 3 ώρες εως και 4μιση ώρες, όμως, από τη στιγμή που περάσουν οι πρώτες 3 ώρες πληρώνουν κάτι σαν επιπλέον χρέωση. Επίσης στις καφετέριες Minto είναι διαθέσιμα για το κοινό σταθεροί υπολογιστές, αίθουσες σεμιναρίων, κόμικ, περίπτερο με περιοδικά και ελεύθερη σύνδεση στο ίντερνετ. Λόγω αυτών των ανέσεων, των ωραίων εγκαταστάσεων και της ζεστής ατμόσφαιρας οι καφετέριες Minto προσελκύουν πολλούς μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου. Το μενού των Minto περιλαμβάνει παγωτό, αλκοολούχα ποτά, ζυμαρικά, κορεάτικα φαγητά ακόμα και μπριζόλες. Συνεπώς, βάσει του μενού, οι καφετέριες Minto μπορούν να λειτουργήσουν και σαν τα κορεάτικα εστιατόρια, στα οποία οι πελάτες με το πάτημα ενός κουμπιού, που είναι ενσωματωμένο σε κάθε τραπέζι, μπορούν να ειδοποιήσουν το προσωπικό για να παραγγείλουν.
Caffebene
Η Caffebene είναι μια αλυσίδα καφετεριών με έδρα τη Σεούλ, η οποία λόγω της ταχείας ανάπτυξης της χαρακτηρίζεται ως Starbucks της Κορέας. Η Caffebene ξεκίνησε το 2008 απο τον Sun-Kwon Kim με 1 κατάστηημα και το 2011 τα καταστήματα της ήταν περισσότερα από 550, υπερτερώντας αριθμητικά των καταστημάτων άλλων εγχώριων και ξένων αλυσιδών. Ο Sun-Kwon Kim εστίασε πολύ στο ευρωπαϊκό στυλ, καθώς ήθελε να θυμίζουν τις καφετέριες του 17ου αιώνα, όπου αρκετοί διανοούμενοι και καλλιτέχνες συγκεντρώνονταν και ενέπνεαν ο ένας τον άλλον. Αυτό αντικατροπτίζεται τόσο στον εσωτερικό σχεδιασμό όσο και στο μενού. Οι καφετέριες της αλυσίδας Caffebene έχουν γκρίζους τοίχους, ξύλινες καρέκλες και τραπέζια, ένα δένδρο στη μέση και στον χώρο των καπνιστών υπάρχει ένα πελώριο ρολόι τοίχου ευρωπαϊκού στυλ. Επιπλέον, πέρα από την ταχεία ανάπτυξη της Caffebene, ένα άλλο κοινό με τα Starbucks, είναι πως και εκεί εφαρμόζεται η πολιτική του "παίρνω για πακέτο" και της αυτοεξυπηρέτησης, λεπτομέριες που δίνουν έναν δυτικό αέρα. Το μενού των καταστημάτων της Caffebene περιλαμβάνει βέλγικες βάφλες, ιταλικό τζελάτο και διάφορα ευρωπαϊκά ποτά, όπως το Vin-Chau, που πρόκειται για ζεστό κρασί με διάφορα μπαχαρικά και σταφίδες. Επίσης, σε αντίθεση με τις καφετέριες Minto, στις Caffebene δημιουργείται συχνά φασαρία, καθώς μαζεύονται μικρές παρέες και κουβεντιάζουν. Οι περισσότεροι άνθρωποι, που έρχονται, είναι ζευγάρια, μαθητές και νεαρές κοπέλες.
Elpis
Επίσκεψη στην καφετέρια Elpis (JungHee Jang, 2017) |
Raintree
source Korea Trip Tips |
Από τις καφετέριες με ιδιαίτερο χαρακτήρα περνάμε στις θεματικές καφετέριες. Αυτές οι θεματικές καφετέριες ποικίλουν και εστιάζουν στο να παρέχουν ενδιαφέρουσες δραστηριότητες, μερικές από τις οποίες είναι δύσκόλο λόγω συνθηκών ή λόγω κόστους για κάποιον να τις κάνει σε κάποιο άλλο μέρος. Για αυτό το λόγο σε θεματικές καφετέριες δεν έχει σημασία να πιεί κανείς τον καφέ του ή να ανταλλάξει με τον άλλον μια κουβέντα, αλλά να απολαύσει την κάθε δραστηριότητα που προσφέρεται εκεί.
Θεματικές καφετέριες και καφετέριες με άποψη στην Κορέα
Δεδομένου ότι στην Κορέα δίνουν πολλή σημασία στην πλήρη απόλαυση του καφέ, όχι μόνο από άποψη ποιότητας του καφέ, αλλά και από άποψη της ατμόσφαιρας του χώρου, τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί μια καινούρια τάση, αυτή των θεματικών καφετεριών, που στόχο έχουν να χαρίσουν μια αξέχαστη εμπειρία σε αυτόν που θα τα επισκεφθεί.
Καφετέριες με ζώα - οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν τον καφέ τους με τη συντροφιά μικρών φίλων. Υπάρχουν διάφορες καφετέριες με γάτες, σκύλους, σουρικάτες, κουνελάκια, σκιουράκια ακόμα και με μικρά και χαριτωμένα προβατάκια
Καφετέριες με καλλιτεχνική ψυχαγωγία - οι επισκέπτες έχουν την δυνατότητα όχι μόνο να δοκιμάσουν μια ευρεία γκάμα ροφημάτων, αλλά και να ζωγραφίσουν με τις νερομπογιές, που τους προσφέρουν εκεί, για να εκφράσουν τις καλλιτεχνικές ανησυχίες τους.
source TripAdvisor |
Καφετέριες με επιτραπέζια παιχνίδια - οι επισκέπτες μπορούν να παίζουν διάφορα επιτραπέζια παιχνίδια ή με Lego, καθώς πίνουν τον καφέ τους. Σε αυτές τις καφετέριες υπάρχει μεγάλη γκάμα παιχνιδιών, από τα πιο γνωστά, όπως UNO και Monopoly, μέχρι και πιο περίπλοκα παιχνίδια, όπως Splendor και παιχνίδια τράπουλας.
Καφετέριες με video games - οι επισκέπτες, που πρόκειται κυριώς για λάτρεις PlayStation και Video Games, που τους αρέσει να περνάνε το χρόνο τους παίζοντας με φίλους ή επειδή δεν μπορούν να αγοράσουν κάποιο ακριβό εξοπλισμό ή καινούριο παιχνίδι πηγαίνουν σε καφετέριες που μοιάζουν με internet cafe, όπως είναι η καφετέρια Pulsa Bang. Εκεί οι πελάτες μπορούν να παίξουν για όσο θέλουν και να αγοράσουν ροφήματα ή σνακς.
Καφετέριες για ξένους τουρίστες - οι επισκέπτες, στους οποίους απευθύνονται αυτές οι καφετέριες είναι κυρίως ξένοι, που επισκέπτονται πρώτη φορά τη χώρα και εκεί πέρα μπορούν να μάθουν βασικά πράγματα στα κορεάτικα, αλλά και να βρουν μέρη και πράγματα, που πρέπει να δουν και να κάνουν κατά την παραμονή τους εκεί.
Καφετέριες χειροποίητου καφέ - οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν μια κούπα αυθεντικού καφέ, τον οποίο ετοιμάζουν εκείνη την ώρα οι μπαρίστοι, οι οποίοι αφού καρβουδίσουν τους κώκους καφέ και στη συνέχεια τους αλέσουν, τοποθετούν τον αλεσμένο καφέ σε ένα φίλτρο, ρίχνουν ζεστό νερό και σερβίρουν.
Καφετέριες με θέμα τους ταινίες - η πιο γνωστή μεταξύ αυτών είναι η καφετέρια που είναι εμπνευσμένη από τις ταινίες του Harry Potter και οι επισκέπτες νιώθουν σαν να βρίσκονται στο Hogwarts.
Ορισμένες καινούριες συνήθειες
Ο καφές Dalgona
source Korea Bapsang |
Η τέχνη του Cream-art
source Lee Kang-Bin |
[Η Πρεσβεία της Κορέας δεν είναι υπεύθυνη για την εγκυρότητα του περιεχομένου και οι
απόψεις και συστάσεις που διατυπώνονται αντιπροσωπεύουν τα εμπλεκόμενα
άτομα(συντάκτης του κάθε άρθρου) και δεν αποτελούν άποψη ή σύσταση της Πρεσβείας
της Κορέας]
ΠΗΓΕΣ
JungHee Jang, 2017. Korean Café Culture: What Korean Cafés Mean to Koreans [online]
Available at:
< https://web.archive.org/web/20170608212227/https://www.cmu.edu/dietrich/modlang/docs/polyglot/F2012/jangE.pdf > [ Accessed 20 October 2022]
Nescafe.com. South Korean Coffee and Culture [online]
Available at:
<https://www.nescafe.com/gb/coffee-culture/travel/south-korean-coffee/ > [Accessed 31 October 2022]
About Her. Lee Kang-Bin: The Master of Coffee Art [online]
Available at:
<https://www.abouther.com/node/6866/entertainment/art-books/lee-kang-bin-master-coffee-art > [Accessed 20 October 2022]
Tripadvisor.com. Mustoy Hongdae [online]
Available at:
<https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g294197-d11644668-Reviews-Mustoy_Hongdae-Seoul.html >
[Accessed 9 November 2022]
Shutterstock.com. Seoul coffee shop [online]
Available at:
<https://www.shutterstock.com/search/seoul-coffee-shop >
[Accessed 9 November 2022]
Korea Trip Tips. Raintree (레인트리) [online]
Available at:
<http://www.koreatriptips.com/en/dining/2699978.html > [Accessed 9 November 2022]
Djedouani Amina, 2022. Korea's Cafe History [online]
Available at:
<https://koreabyme.com/koreas-cafe-history/ > [Accessed 9 November 2022]
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου